Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Miért éppen a rajz?

   Miért éppen a rajz?

Amikor fáradtak vagyunk türelmetlenek, rosszkedvűek, ingerültek leszünk, eltűnik a lelkesedés, a motiváció. Izmaink  fáradtságát – a fizikai fáradtságot – könnyen meg lehet szüntetni némi „békés semmittevéssel”.

De mi a helyzet az agyunkkal?

Mindkét agyféltekénk a maga sajátos módján érzékeli ugyanazt a valóságot. Mindkettő különböző, de egymást kiegészítő, összetett gondolkodásmódra specializálódott. A bal agyfélteke a beszéd, az analitikus, egymásra épülő, következtetésen alapuló tudás, és az értelem „központja”. A bal agyféltekénk a felelős többek között azért, hogy az agyunk az ismereteink alapján felülírja a látott információkat. A jobb agyféltekés észlelés ezzel szemben olyannak érzékeli a dolgokat, amilyenek azok valójában, és nem elemzi őket.

Nem lehet külön-külön gondolkodni jobb és bal agyféltekével, de tény, hogy az emberek többségénél a bal agyfélteke a domináns és a jobb az alárendelt – mindennapi tevékenységeink során gyakran mellőzzük agyunk jobb felét.

A bal agyfélteke pihentetése azért fontos, mert ha a fáradtság bármely más szervünk hatékony működését gátolja, miért lenne ez éppen az agyunkkal másként?  

A megoldás nem lehet más, minthogy egyensúlyt kell teremtenünk agyunk működésében!

A rajzolás pedig egyértelműen a jobb agyféltekéhez kapcsolható tevékenység! Segítségével „helyzetbe” hozhatjuk, megmozgathatjuk a jobb agyféltekénket, ahol számos értékes képességünket – mint például a találékonyság, kreativitás, megérzések, érzelmek – tartjuk.

Az elmúlt évszázad a racionális embert helyezte előtérbe. Iskolarendszerünk is a bal agyfélteke működtetésére helyezi a hangsúlyt. Mára azonban a világ folyamatos változása felgyorsult. Újfajta gondolkodásmódot, más képességeket és hozzáállást, ötletességet, nyitottságot várnak el tőlünk. Ezt pedig a jobb agyféltekénk nélkül nem tudjuk megvalósítani.

A jobb agyfélteke helyzetbe hozására többféle módszer létezik: jóga, meditáció, sportolás (különösen a küzdősportok), játszani valamilyen hangszeren, és a jobb agyféltekés rajzolás. Az EGYENSÚLYUNK érdekében a legjobb, ha ezek kombinációit építjük be a mindennapjainkba. Ami ugye már az életmód. Életmódunk pedig nagyban befolyásolja életminőségünket! Nos, a titok mostantól fogva már nem titok - csak rajtunk múlik, hogy akarunk-e élni ezzel a tudással és a természet adta csodás lehetőséggel: elménk nagyszerű képességeivel!

Úgy gondolom, hogy a  boldogság kulcsa a harmónia. A harmónia pedig nem más, mint megtalálni az EGYENSÚLYT. Ez éppúgy igaz a test – lélek – szellem egyensúlyára, mint a jobb és a bal agyféltekénk képességeinek kihasználására.

 

És még egy érv a rajzolás mellett!

 

Mindaz, ami rajzolás közben történik, nem csak a szemet gyönyörködteti, hanem a lelket is simogatja!!!

 

sorminta5.jpg

Rajzolás kontra „ezo-izé”

Komoly vita folyik az internetes portálokon – persze érvekkel pro és kontra - a jobb agyféltekés rajzolás hatásait illetően. Miről is pontosan?

Arról, hogy „csak” a rajzkészséget fejleszti-e - oly módon, hogy az érzékelés határait kitágítva illetve a bal agyfélteke „becsapásával és pihenő üzemmódba” állításának módszerével képessé tesz arra, hogy a művész szemével láthassunk. Vagy a látásmód megváltoztatásával pozitív „mellékhatásként” átélhetünk olyan élmény-érzéseket, amelyek megtanítanak másként látni és érzékelni nem csak a rajzolás során, hanem életünk egyéb területein is.

Nos, én azt gondolom, bizony igaz Henry Ford megállapítása, miszerint: „Akár elhiszed, hogy sikerül, akár nem, mindenképpen igazad lesz!”

Különbözőek vagyunk. Ezt illik tiszteletben tartani! Csak a saját érzéseinket tudjuk teljes mértében átélni, felfogni. Amit más érez, arról csak sejtéseink lehetnek. Tiszteljük meg egymást azzal, hogy nem bíráljuk felül mások személyes tapasztalatait! Hagyjuk meg egymásnak az érzékelés szabadságát! Vagyis aki „csak” a rajzolás élményét, az alkotás örömét keresi és a tudata zárva van más érzetek befogadása előtt, Ő a sikerélmény, az aktív kikapcsolódás kellemes érzését kapja. Mert a módszer zsenialitása abban rejlik, hogy látványosan és viszonylag rövid idő – három, négy nap - alatt képessé tesz arra, hogy önmagunkhoz képest hatalmas fejlődésen menjünk keresztül a rajztudásunk tekintetében. Aki pedig nyitott a „pozitív mellékhatásokra”, az minden bizonnyal át fogja élni azokat is!

 

Hiszen ez pompás! Mindenki azt kapja, amire vágyik! :)

 

Jobb agyféltekés rajz tanfolyamot sokan, sokféleképpen tartanak országszerte. Van aki képzőművészeti, pedagógiai képzettséggel és van aki mindezek nélkül. Van aki megfűszerezi egy kis ezotériával, meditációval, jógával és van aki  „csak” rajzolni tanít. Mindegyik rajztanfolyam kicsit más, hiszen benne van a tanfolyam vezető egyénisége, stílusa, tapasztalatai és értékrendje. Szerintem ez így van jól, mert így mindenki kiválaszthatja a számára legszimpatikusabbat! 

 

       sorminta5.jpg

 

 

Ez a néhány gondolat-buborék tapasztalataim, élményeim és személyes hitvallásom alapján született és remélem számodra is értékesek lesznek.

Én csak szemezgetek. Csipegetek. Megpróbálom összerakni a tudás-morzsákat. A létezés titkait kutatva építgetem a nagy kirakóst – hogy ne csak céltalanul sodródjak az életem folyamában…

 

feng_shui.jpg

 

 

Az Egyensúly titka

 

 

Ha egyoldalúan táplálkozunk, akkor testünk egyensúlya felborul és a hiány miatt rossz közérzet, fáradékonyság, kedvetlenség, esetleg betegség lesz úrrá rajtunk. Ha a kiegyensúlyozott táplálkozás a testi egészség egyik titka, akkor miért lenne ez másként az agyunkkal? A bal agyfélteke éhségét nagyszerűen csillapítja a tanulás, írás, olvasás, számolás, a logikus gondolkodást igénylő tevékenységek. De mi a helyzet a jobb agyféltekével? Gondolkodtál már azon, hogy mennyi időt szánsz naponta (hetente, havonta...) az életedből a jobb agyféltekéd ”táplálására” ( pl.: alkotásra, táncolásra, sportolásra, valamilyen hangszeren való muzsikálásra stb.)? És azon, hogy hová tűnt az egyensúlyod…?

Test-lélek-szellem

Az ember nem csupán hús és vér, sejtek és bonyolult vegyületek, biokémiai folyamatok összessége. Igaz, testünk – ez a művészien megkomponált alkotás, létezésünk anyagi burka – felfogható ekképp is.

De az embernek vannak érzelmei is, amelyeket a lelkében tart.

És az ember szellemi lény is. Mi, akik magunkat a Föld nevű bolygón az evolúció csúcsának tartjuk - és most éppen a Marsra készülünk, első lépéseként ama nagyravágyó tervnek, hogy egyszer majd az Univerzum urai lehessünk – vajmi keveset tudunk a fejünkben levő pompás szerkezetről, amit agynak nevezünk. Nos, ez a gondolat, a szellem otthona.

Lelkünk és Szellemünk pedig a Tudaté, amely talán az Univerzum titkainál is több felfedezésre váró titkot rejt.

Egy régi bölcsesség szerint: amit eszel, azzá leszel. Ez persze nem csak a testünkre és az ételeinkre igaz!

A lélek igazi tápláléka a szeretet. Csak a pozitív érzések képesek építeni bennünket, minden más elsorvaszt. A szellem tápláléka a gondolat. A tudat tápláléka pedig az információ. Gondolkodásmódunk határozza meg, hogy hogyan éljük az életünket: üresen vagy megtöltve értékes tartalommal. Az információ éppúgy beépül lényünkbe, mint a sejtjeinkbe az elfogyasztott táplálék. És ahogyan a rossz minőségű étel megbetegít, éppúgy az elménkben megtelepedő helytelen gondolatok vagy a lelkünket marcangoló érzések is negatív hatást fejtenek ki ránk.

Nem mindegy tehát, hogy mit „eszünk meg”. És az sem, hogy miből mennyit smiley

(Ahogy azt a nagymamám igen bölcsen mondotta volt:"Mindent lehet, csak módjával!")

 

Egyensúly – kiegyensúlyozott – stabil: kicsiben és nagyban…

 

 

 

sorminta6.png

 

A rajzolás öröme – ahogyan én látom

 

 

Szeretem hallani a grafit sercegését a papíron, ahogy a vonalak formákká állnak össze. Szeretem az érzést, amely átjár, magával ragad, miközben elmerülök a vonalak kusza tengerében.

A rajzaink kicsit olyanok, mint a gyermekeink. Tükröt tartanak nekünk - megmutatják, hogy mennyire vagyunk türelmesek, figyelmesek, kitartóak. Belőlünk, általunk születnek. Ott vagyunk minden apró vonalban, ívben. Büszkék vagyunk rájuk, gyönyörködünk bennük.

Mélyen hiszek abban, hogy a belső béke, a boldogság lehetősége mindannyiunk számára megadatott – csak tudni kell, hogy hogyan keressük. A rajzolás egy kulcs ahhoz a bizonyos ajtóhoz – egy szebb és izgalmasabb világhoz -, de belépned rajta Neked kell! S hogy utána merre indulsz, és milyen messzire jutsz, az csak Tőled függ. Félre ne értsd! Nem azt akarom, hogy az én utamat járd! Én csak azt szeretném, hogy megtaláld a sajátodat.

„ A nyugalom és a megelégedés nem az emberen kívül van,

hanem benne magában.” / A.P.Csehov /

 

 

 

sorminta4.gif

 

Miértek és hogyanok…

Ha időt szakítasz arra (magadra!), hogy megfigyeld, mi miért történik veled - biztosan észreveszed majd, hogy bizonyos dolgok, helyzetek újra és újra visszatérnek az életedbe. Nos, ha már felfedezted mik ezek a helyzetek, kezdd el megfigyelni a rájuk adott válaszaidat, reakcióidat, érzéseket, amelyeket kivált belőled. Akkor rájössz majd, hogy mindaddig visszadobja őket az Élet, amíg meg nem tanulod helyesen megoldani! Miért pont neked és miért pont úgy? Hidd el, a Föld nem az a bolygó, ahol a dolgok csak úgy, véletlenül történnek! Talán érdemes megfontolni Balogh Béla mondatait arról, ahogy a mi csodás magyar nyelvünk erre is választ ad. „Én vagyok = én vagy-ok. Mert én vagyok az ok”. Bár közhelynek hangzik, de mégis igaz: a legnagyobb tanítómester maga az Élet. Következetes, tévedhetetlen, néha úgy érzed talán, hogy szigorú - de érted teszi. Hogy jobban csináld, jobb és boldogabb EMBER legyél…

 

 

 

 

 

 „Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson bennünket szeretni, amit csinálunk és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”                      / Szent-Györgyi Albert /